Elke zomer gaat de Tour de France van start: een grote uitputtingsslag waarin enkele dagen lang in de hitte een enorme route wordt afgelegd met snelheden van zeker 70 kilometer per uur. De beklimming van de Alpe d’Huez is hierbij een grote uitdaging. De beklimming is ook voor toeristen weggelegd als fietsroute. De gebergte kan je ook zonder training beklimmen. Als je in een goede conditie bent, doe je dit met enige moeite en niet op topniveau. Gelukkig kan je met de hedendaagse moderne hulpmiddelen, van een elektrische (hulp) aandrijving op een fiets, de beklimming nagenoeg moeiteloos doen. Fietsen met een dergelijke aandrijving noemen we ook wel e-bikes, of elektrische fietsen. Aangezien gebruik van doping in de sportwereld geen nieuwe wetenswaardigheid is, kan je ook gerust de volgende vraag stellen: zijn er wielrenners die een elektrische motor hebben in gebouwd in de fiets?

Elektrische aandrijving

Met de hedendaagse technische kennis is een elektrische (hulp) aandrijving relatief eenvoudig weg te werken in de crank van de fiets. Op deze manier kan een wielrenner een grote voorsprong behalen. Om dit te voorkomen zijn er controles voorafgaande aan de wedstrijd. Controles op het gebruik van (illegale) stimulerende middelen, maar ook de fiets wordt gecontroleerd. Onlangs was er een mountainbikewedstrijd, waarin er een fiets was ontdekt met een dergelijke elektrische aandrijving. Heel slim, compact weggewerkt in de crank van de fiets. Controleurs kwamen tot de ontdekking op het moment een deel van de aandrijving afbrak. Door dit incident is het mogelijk dat deze toepassingen ook te vinden zijn in het overige deel van de mountainbike sport of de wielrennerij. Als je zelf hobbymatig wilt fietsen kan je in de winkel een e-bike kopen. Er zijn verschillende soorten e-bikes.

Types e-bikes

Naast reguliere tourfietsen zijn er ook e-bikes voor een mountainbike of wielrenfiets. De e-bikes zijn te verkrijgen in de twee varianten. De eerste is een e-bike met een elektrische motor, waarbij de motor dient als trapondersteuning. Je zult dus zelf moeten trappen, waarbij je elektrische aandrijving kunt aansturen tot een snelheid van circa 25 kilometer per uur. Andere types zijn fietsen, waarbij je niet hoeft te trappen. Je kan hierbij snelheden behalen van 25 tot 45 kilometer per uur. Vanwege de snelheid heb je hierbij een blauw en gele kentekenplaat nodig, gelijk aan de regelgeving van een snor- en bromfiets. In beide gevallen is een WA verzekering ook verplicht. Tevens dien je bij de zogenaamde fast e-bikes (tot 45 km/pu) een helm te dragen. De prijzen lopen erg uiteen. Zo heb je al een elektrische fiets vanaf 1600 Euro.